המרכז העסקי - למאמנים, יועצים ומטפלים

מהו שותף עסקי?

המונח "שותף עסקי" (או שותפים) מצביע על כך, שיותר מאדם אחד עוסק ומנהל את העסק מסחרי.
בדרך כלל הכוונה היא שהשותף משקיע הון בעסק. אבל זה לא תמיד המקרה. חברה מסחרית יכולה להציע שותפות לממציא, יצרן, או עסק בתחום. השותף מרוויח את חלקו בשותפות, על ידי מתן ייצור בלעדי, או מכירת זכויות למיזם, שמציעים לו כשותף.

שותפים יכולים להיות בני משפחה, כפי שקורה במספר חברות קטנות ובינוניות. בני משפחה נעשים שותפים מכמה סיבות: הסיבה העיקרית היא כמובן, שהעסק נשאר במשפחה, גם לאחר מות הבעלים הראשון, או אחד מבעלי החברה. שנית, המס ששולם על ידי העסק מצטמצם, כאשר יש יותר מבעלים אחד. זו הסיבה
שאחים ואחיות, בעלים ונשים, אבות ובנים הם הבעלים המשותפים של מספר חברות מסחריות, הנעות בין חנויות, מפעלים וחברות רב לאומיות, בדרך כלל בבעלות המשפחה. אפילו בחברות ציבוריות גדולות בעלי המניות העיקריות הם בני משפחה אחת.

שותפים מסוימים הם 'שותפים רדומים'. כלומר הם משקיעים בחברה ומקבלים הכנסה קבועה מההשקעה, או חלק מהרווחים. הם לא מהווים חלק בתפעול ובניהול העסק.

היום עולם העסקים עד לשינוי קיצוני בהרכב השותפים העסקיים המסורתיים, שהיו רובם בני משפחה או חברים. האינטרנט אחראי במידה רבה לשינוי זה. כיום שותפים עסקיים מופיעים יותר כחברות מסחריות, שהצטרפו יחד להרחבת היעדים העסקיים שלהם. ניתן למצוא דוגמה קלאסית לסוג כזה של מיזם עסקי משותף, בחברת Dell, שהסכימה עם אינטל להתקין רק את המעבדים של אינטל במחשבים שלהם.

כיום, מיזמים עסקיים קטנים מחפשים שותפים לשיווק המוצרים שלהם. כל הסכמי השותפות מבוססים חוקיות וטווח זמן. כפי שרשת האינטרנט גרמה ליותר תחרות בין עסקים, כך גדל מספר בעלי העסקים, שחתמו הסכמים עם שותפים בינלאומיים להרחבת העסק.

לאחרונה, שותף עסקי יכול להיות ספק, לקוח, מתווך, או ספק. משווקים וסוכנים מתוארים כשותפים עסקיים. ספקי טיפוח הם אלה שתלויים זה בזה, כדי למכור את המוצרים שלהם, כמו למשל: יצרנית חומרה וספק תוכנה.

המונח "שותף עסקי" קיבל מימד חדש בעולם העסקי המשתנה במהירות. חברות גדולות וקטנות, ובמיוחד אלה שמשלימות זו את זו, מעדיפות להיות שותפות. כך כל צד שומר על הייחודיות שלו, ובה בעת, מרוויחים אחד מהשני.

לעסק מצליח, שמעוניין להרחיב את פעילותו , קל  יותר למצוא שותפים בארץ ובעולם. לעתים שותפות הופכת להיות מסובכת, כששתי חברות מבוססות במדינות שונות, יחליטו להיכנס לשותפות. עליהן להחליט על פי אילו חוקים של איזו מדינה תפעל השותפות. עם זאת, השותפים העסקיים ירוויחו מאד על ידי איחוד הכוחות והקמת שותפות.

לפני קבלת החלטה ויציאה לפעולה, תמיד טוב  להתייעץ ולקבל ליווי של מומחה ובעל ניסיון,
בכל הקשור לרתימת שותפים לחזון העסקי.
אשמח לעשות זאת עכשיו. אז אל תהסס ליצור איתי קשר.

מוכנים להתחיל להגשים?