המרכז העסקי - למאמנים, יועצים ומטפלים

5 דרכים לקבוע האם אתה בעלים של עסק – חברה או סתם מבלה זמן בעבודה שוחקת.

בעלי עסקים רבים מדי מבזבזים את זמנם והמאמצים שלהם כשהם עובדים בעסק שלהם ולא מנהלים אותו. הבעיה היא שכאשר אתה עובד בעסק שלך, אתה מתייחס לזה כמו אל תפקיד ולעצמך כמו טכנאי. כמנכ"ל,
אתה לא צריך לעשות את העבודה של טכנאי. טכנאים ניתן לשכור או להחליף. 

לתפקיד שלך כבעל עסק אין לו תחליף. האם אתה מתנהג כמותו?

 1.      אם היית עוזב את העסק שלך היום ויוצא לחופשה במשך שבוע, למה בדיוק היית חוזר? האם הדברים אצלך יכולים לפעול בצורה חלקה גם בלי הנוכחות שלך או שאתה צריך גם לנהל את צוות וגם לעשות הכל רק כדי לקיים אותו? העסק שלך צריך להיות מטוקטק כמו מכונה משומנת היטב גם בלעדיך. הוא לא צריך להיות מופעל באופן ידני על ידך.
אם העסק שלך לא יכול לשרוד במשך שבוע ללא ההתערבות הישירה שלך, אין לך את המערכת ותכנית המתאימה לכך. אתה נשחק!

2.      ערוך רשימה של הדברים שאתה עושה כל יום. בדוק. כמה מהדברים האלה הם משימות טכניות או עבודה דחוסה עם עומס שיכולה להיעשות על ידי מישהו  אחר? וכמה הם הדברים שמתוכם אתה יכול לעשות? האם אתה מתעסק עם דברים שהם מחוץ לתפקיד המנכ"ל ונמצא בעמדת הטכנאי? אתה חייב להתמקד
בשיווק ובמנהיגות. נקודת המבט על שגרת היומיום שלך יכולה להיות מאוד חושפנית על העמדה האמתית שאתה נמצא בה.

3.      האם אתה רואה את העובדים שלך כאחראים לעשייה בעבודתם או שאתה פשוט עוד עובד אחר בחברה שלך? שחיקה. כמה פעמים אתה מבצע בסופו של דבר את המשימה שבשבילה שכרת מישהו אחר שיעשה אותה, כי הם לא עושים את זה בדרך שאתה היית עושה? שחיקה! תבין. להדריך את העובדים שלך
לעשות את העבודה שאתה שכרת אותם לדרך שבה אתה רוצה שיעשו. זה כבר לא התפקיד שלך לבצע את משימה זו. כמנכ"ל של העסק שלך, אתה צריך רק לעשות את המשימות שבהם אתה לא יכול לשכור מישהו אחר שיעשה זאת.

4.      אם מישהו אחר היה תופש את מקומך בחברה שלך, מה היית מצפה ממנו כמנכ"ל? איזה תכונות ואיכויות היית מחפש במחליף שלך? רשום את כל הדברים שאתה חושב שאותו המנכ"ל היה צריך לעשות בניהול העסק שלך. מה אותו המנכ"ל צריך לעשות כדי לשמור עליו ומה הוא צריך לעשות כדי לשפר ולפתח אותו? כמה
מהדברים האלה אתה עושה על בסיס יום יומי? מה מונע ממך מלהתחיל עכשיו?

5.      האם אתה חושב על העתיד או רק על ההווה ומכבה שרפות? יזמים מצליחים פועלים תמיד עם תכנית פעולה, ובדרך כלל עם עוד כמה תכניות גיבוי. אם אתה מתמקד רק בפעולות היום יומיות של העסק שלך, סביר להניח שאתה לא מתכנן קדימה לטווח רחוק. אחת המטרות של כל בעל עסק צריכה להיות האפשרות למכור
את העסק שלהם בסופו של דבר או להכניס משקיע רציני שיזרים לך כמות נכבדה של מזומנים, אבל, אתה לא תוכל למכור את עסק שמסתמך אך ורק עליך!

לאחר שאתה מביט ישר אל תוך השאלות הקשות, אני מקווה שיהיה לך מושג טוב יותר אם אתה בעל עסק או סתם פועל בעבודה תובענית ושוחקת. ואז, אם יש לך מספיק עבודה, החדשות טובות הם שלעולם לא מאוחר מדי לבצע את השינויים שאתה חייב כדי להפוך את העסק שלך למצליח הפועל עם תכנית פעולה מצוינת מול כל אחד מן המרכיבים  בעסק:
עובדים, ספקים, שיווק, מכירות, לקוחות תפעול ופיתוח לצעד הבא…. אבל, הצעד הראשון שלך הוא תמיד יהיה להתמודד עם מציאות. זה קשה לחשוב באופן אובייקטיבי על העסק שלך, אבל ברגע שאתה מצליח לצאת לעשייה, אתה כבר עשית את הצעד הראשון לשיפור העסק שחלמת עליו.

זה קשה מאד ולפעמים מתסכל להסתכל ולבחון את העסק, חברה או ארגון של עצמך. ולא תמיד אתה יכול לסמוך על כל אחד שיעשה זאת בשבילך, ישנן מערכים אוביקטיביים של איבחון, מיפוי ומיקום שבהם תוכל להיעזר כדי לדעת איך בדיוק את צריך לפעול כדי שתוכל להיות המנהל שמצעיד את החלום שלו להשגת יעדים אפקטיביים משמעותיים.

מוכנים להתחיל להגשים?